Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2014

30 Ιανουαρίου: Η γιορτή των μαθητών και των φοιτητών

Στις 30 Ιανουαρίου είναι η μεγάλη γιορτή των Τριών Ιεραρχών της Εκκλησίας μας. Οι Τρεις Ιεράρχες, οι Άγιοι Προστάτες της Παιδείας και των Γραμμάτων, είναι: Ο Μέγας Βασίλειος, ο Γρηγόριος Θεολόγος (Ναζιανζηνός) και ο Ιωάννης Χρυσόστομος. Αφιέρωσαν τη ζωή τους με σοφία και καλοσύνη για τους φτωχούς συνανθρώπους και τους δυστυχισμένους. Ήταν σοφοί με μεγάλη αγάπη στα γράμματα και στον πολιτισμό των αρχαίων Ελλήνων. Έγιναν δάσκαλοι και σπουδαίοι ρήτορες.
Η γιορτή των Τριών Ιεραρχών καθιερώθηκε από τον Αλέξιο Κομνηνό το 1100 μ.Χ. και είναι γνωστή ως η γιορτή των δασκάλων, των μαθητών, των γραμμάτων, των βιβλίων και της μάθησης. Η συγκεκριμένη ημέρα είναι αργία για τα σχολεία, τα πανεπιστήμια, γι' αυτό μένουν κλειστά.

Αναλυτικά για τους Τρεις Ιεράρχες:
Ο Μέγας Βασίλειος γεννήθηκε στην Καισαρεία, όπου υπήρξε επίσκοπος και θεωρείται Πατέρας της Εκκλησίας. Σπούδασε στην Αθήνα και γνώριζε καλά κάθε επιστήμη της εποχής του. Η συμβολή του στην ανάπτυξη των γραμμάτων και η κοινωνική δράση του υπέρ της φιλανθρωπίας τον κατέστησαν στη Χριστιανική παράδοση.

Ο Γρηγόριος Θεολόγος (Ναζιανζηνός) γεννήθηκε το 329 μ.Χ. σε ένα χωριό κοντά στην Ναζιανζό της Καππαδοκίας και ονομάστηκε «Θεολόγος» για την μεγάλη του λογοτεχνική και εκκλησιαστική προσφορά του. Σπούδασε φιλολογία, φιλοσοφία, νομική, αριθμητική, γεωμετρία και μουσική. Η πορεία του μας άφησε κληρονομία 408 ποιήματα, 18.000 περίπου στίχων, καθώς και οι 5 Θεολογικοί Λόγοι που εκφώνησε, όταν η Κωνσταντινούπολη είχε πέσει στα χέρια των Αρειανών. Υπερασπίστηκε την αξία και την ισότητα των γυναικών με τη γνωστή φράση «άντρες οι νομοθετούντες, γι’ αυτό κατά των γυναικών η νομοθεσία».


Ο Ιωάννης Χρυσόστομος γεννήθηκε στην Αντιόχεια της Συρίας, όπου μόνασε και ασχολήθηκε ως κοινωνικός εργάτης και εκκλησιαστικός ρήτορας. Πρόσφερε φιλανθρωπία με ημερήσια συσσίτια. Θεωρείται, ότι η γλώσσα του «έσταζε μέλι». Σώθηκαν 1.000 ομιλίες του και έργα του, τα οποία ερμηνεύουν την Αγία Γραφή, καθώς διετέλεσε Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως. Επιπλέον καταδίκαζε τους ιερείς που πλούτιζαν από την ιδιότητά τους.